22
cze
2021
22
cze
2021
APEL Krajowego Zarządu PZD z dnia 22 czerwca 2021 r. do organów ROD i działkowców w sprawie projektu nowelizacji z dnia 7.06.2021 r. ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
APEL
Krajowego Zarządu PZD
z dnia 22 czerwca 2021 r.
do organów ROD i działkowców
w sprawie projektu nowelizacji z dnia 7.06.2021 r.
ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
W chwili obecnej panuje trudna sytuacja związana z gospodarowaniem odpadami komunalnymi. Aktualne zasady związane z wywozem śmieci z terenów ROD powodują wiele problemów, zwłaszcza generują wysokie opłaty za wywóz odpadów. Projektowane zmiany w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach mogą jeszcze pogorszyć sytuację „śmieciową” w ROD. W szczególności, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapowiada kolejną podwyżkę maksymalnych stawek opłat za śmieci z 61,40 zł na 457,36 zł za pojemnik 1100 litrów (w 2021 r.)
PZD aktywnie zabezpiecza interesy ROD i działkowców w tej sprawie. Na bieżąco monitoruje otoczenie prawne, sytuację w ogrodach, dokonuje ocen i zgłasza kolejne propozycje do nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Uważa bowiem, że aktualne zasady i projektowane zmiany w gospodarowaniu odpadami komunalnymi na terenie ROD są krzywdzące i niesprawiedliwe dla ogrodów. W szczególności niezrozumiałe jest odmienne potraktowanie ROD i jednorodzinnych budynków mieszkalnych. Działkowcy mimo, że zagospodarowują odpady zielone w kompostownikach ogrodowych muszą płacić opłatę za śmieci w pełnej wysokości. Zaś właściciele jednorodzinnych budynków mieszkalnych w związku z kompostowaniem bioodpadów zwolnieni są z części opłaty za wywóz śmieci. Brak możliwości skorzystania przez ROD z ww. zwolnienia, jak również rażąco wysokie opłaty za wywóz śmieci powodują, że w chwili obecnej obciążenia związane z ww. opłatą przekraczają możliwości finansowe działkowców, zwłaszcza seniorów i młodych małżeństw z dziećmi. Natomiast dalsze nakładanie na ROD coraz wyższych opłat za śmieci grozi paraliżem finansowym i poważnymi utrudnieniami w funkcjonowaniu ogrodów działkowych.
Dlatego też, Krajowy Zarząd PZD stoi na stanowisku, że w tej sprawie powinny wypowiedzieć się zarządy ROD, komisje rewizyjne ROD oraz działkowcy – kierując informacje, uwagi i propozycje bezpośrednio do Ministerstwa Klimatu i Środowiska, które obecnie pracuje nad nowelizacją z dnia 7.06.2021 r. ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Ponadto, w dobrze pojętym interesie ROD i działkowców leży kwestia zmniejszenia ilości opadów komunalnych powstających na terenie ROD. Odnosi się to do wszystkich rodzajów odpadów powstających na terenie ogrodów, a zwłaszcza bioodpadów takich jak: trawa i gałęzie drzew. W tym względzie bardzo ważne jest odpowiednie wykorzystywanie kompostowników, w które musi być wyposażona każda działka w ROD. Wszystkie odpady zielone, które można ponownie wykorzystać powinny być przerabiane na kompost. To samo dotyczy gałęzi drzew, które po zrębkowaniu idealnie nadają się np. jako ściółka pod rabaty lub element ozdobny. Z uwagi na powyższe, zarządy ROD powinny podejmować działania na rzecz wyposażania ROD w rębaki, aby można było przerabiać zwłaszcza grube gałęzie drzew na zrębki, które mogłyby wracać na działkę jako materiał okrywowy.
Krajowy Zarząd PZD przypomina, że rodzinne ogrody działkowe mają wiele celów, również społecznych. Mają również charakter wspólnoty, w której ważną rzeczą jest przestrzeganie zasad współżycia społecznego przez działkowców. W zakresie śmieci, powinno to objawiać się poprzez oszczędne gospodarowanie odpadami komunalnymi, a w szczególności: wyposażanie działki w ROD w kompostownik, racjonalne wytwarzanie odpadów oraz stosowanie się do zasad związanych z prawidłową segregacją śmieci. Z przestrzeganiem przez działkowców zasad związanych ze współżyciem społecznym jest duży problem. Świadczą o tym liczne wystąpienia kierowane do jednostki krajowej (ale i do Okręgów), jak również artykuły w mediach, których z roku na rok jest coraz więcej. Wszystkie struktury PZD wspierają ROD i działkowców w poprawie sytuacji „śmieciowej” w ogrodach. Działania te nie przyniosą jednak oczekiwanego rezultatu, bez odpowiedniej postawy i zaangażowania się ze strony działkowców, od których zależy, na jakich zasadach będzie odbywać się wywóz śmieci z ROD i ile będzie kosztował.
Ponownie podkreślamy, że obecna sytuacja „śmieciowa” w ROD jest bardzo poważna i niebezpieczna. Występuje realne zagrożenie związane z masowymi i horrendalnymi podwyżkami opłat za wywóz śmieci z terenów ROD (zarówno w prywatnym, jak i gminnym systemie gospodarowania odpadami komunalnymi), jak również zamiarem wprowadzenia przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska w projekcie nowelizacji ustawy „śmieciowej” innych niekorzystnych zmian dla ROD.
Zatem apelujemy do zarządów ROD, komisji rewizyjnych ROD oraz działkowców o bezpośrednie włączenie się w proces legislacyjny dotyczący zmian w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ale również o bardziej przemyślane, z poszanowaniem innych działkowców gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie ogrodów.
Pamiętajmy, że ROD to dobro wspólne wszystkich działkowców. I tylko od nas tak naprawdę zależy, jak ROD będą funkcjonowały, wyglądały i rozwijały się.
Krajowy Zarząd
Polskiego Związku Działkowców
Warszawa, dnia 22 czerwca 2021 r.
22
cze
2021
Informacja dla organów ROD i działkowców w sprawie aktualnych i projektowanych zasad gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie ROD
W dniu 6 września 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która zmieniła system wywozu śmieci z nieruchomości m.in. niezamieszkanych, w tym ROD. Jednocześnie zobowiązała rady miast i gmin do dostosowania swoich przepisów miejscowych do nowych regulacji prawnych wynikających z ww. ustawy, najpóźniej z dniem 31 grudnia 2020 r.
Większość rad miast i gmin zrealizowała ww. obowiązek i dokonała zmian w przepisach miejscowych w wyznaczonym terminie. W związku z tym, obecnie na terenie ROD obowiązują następujące zasady związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi:
- W ROD nie obowiązuje już ryczałtowy system gospodarowania odpadami komunalnymi, gdzie zarządy ROD składając do urzędu miasta/gminy deklarację „śmieciową” musiały naliczać i uiszczać ryczałtową opłatę za wywóz śmieci. W ROD obowiązuje: 1) ogólny gminny system gospodarowania odpadami komunalnymi, gdzie zarządy ROD składając deklarację „śmieciową” co do zasady same wskazują zapotrzebowanie na określone pojemności pojemników i wyliczają opłatę za odbiór odpadów (z terenu ogólnego i poszczególnych działek), oraz 2) prywatny system gospodarowania odpadami komunalnymi oparty na indywidualnych umowach z prywatnymi firmami lub przedsiębiorstwami komunalnymi, które również pobierają opłatę za łączny wywóz śmieci z terenu ogólnego oraz działek rodzinnych.
- Decyzję o tym, w jakim systemie gospodarowania odpadami komunalnymi będzie funkcjonował ROD na danym terenie podejmuje właściwa rada miasta/gminy. Jeżeli rada miasta/gminy podejmie uchwałę o włączeniu nieruchomości niezamieszkanych, w tym ROD do ogólnego gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, zarządy ROD muszą składać deklaracje „śmieciowe” i na ich podstawie uiszczać opłaty (o ile wyrażą pisemną zgodą na ich włączenie do ww. systemu). Jeżeli rada miasta/gminy nie podejmie takiej uchwały lub ją uchyli – zarządy ROD są zobowiązane do podpisania umowy na wywóz śmieci ze stosownymi prywatnymi firmami.
- W gminnym systemie gospodarowania odpadami komunalnymi, czyli na podstawie deklaracji „śmieciowych” opłata za śmieci jest wyliczana jako iloczyn stawki opłaty i zadeklarowanej liczby pojemników o określonej pojemności. Stawki opłat, które są ustalane są przez radę miasta/gminy nie mogą przekroczyć maksymalnych stawek opłat wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach tj. w 2021 r. maksymalne stawki opłat nie mogą przekroczyć 61,40 zł za odbiór pojemnika o poj. 1100 litrów lub 19,19 zł za odbiór worka o poj. 120 litrów. Za pojemniki lub worki o mniejszej lub większej pojemności, maksymalne opłaty powinny być ustalone w wysokości proporcjonalnej do ich pojemności.
- W systemie gminnym, ROD nie mogą skorzystać ze zwolnienia z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w związku z kompostowaniem bioodpadów (tak jak to ma miejsce w przypadku właścicieli budynków jednorodzinnych).
- W ROD obowiązuje segregacja śmieci, z podziałem na odpowiednie frakcje odpadów określone przez radę miasta/gminy w stosownych przepisach. Brak segregacji lub niewłaściwa segregacja może skutkować koniecznością zapłaty na rzecz miasta/gminy „kary” w wysokości co najmniej dwukrotności, a maksymalnie czterokrotności ustalonej opłaty (wysokość „kary” określa uchwała rady miasta/gminy).
W związku z wprowadzonymi zmianami, w 2020 r. KR PZD dwukrotnie zbadała funkcjonowanie w ROD zmienionych zasad gospodarowania odpadami komunalnymi. Po analizie informacji dostarczonych przez Okręgi PZD, uznała, że proces wdrażania w ROD zmienionych zasad gospodarki odpadami komunalnymi ogólnie przebiega dobrze, aczkolwiek różnie wygląda w zależności od danego ogrodu. Jednocześnie KR PZD zauważyła, że w części ogrodów występują problemy związane z wejściem w życie nowych przepisów. W szczególności, część ROD została wyłączona z gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi i musiała podpisać umowy z prywatnymi firmami - wbrew woli i interesom ROD. Wiele ogrodów musiało podpisać umowę na odbiór odpadów z firmą monopolistyczną, która narzuciła bardzo wysokie opłaty. W wielu ogrodach występuje problem z brakiem lub niewłaściwą segregacją śmieci przez działkowców. Jednak największym problemem są bardzo wysokie opłaty za odbiór śmieci, zwłaszcza tam, gdzie odbiór śmieci następuje na podstawie indywidualnych umów. W związku z powyższym, KR PZD w dniu 9.06.2020 r. podjęła uchwałę nr 7/III/2020 w sprawie obowiązujących zasad gospodarki odpadami komunalnymi na terenie ROD oraz w dniu 3.12.2020 r. uchwałę nr 4/VII/2020 w sprawie oceny funkcjonowania w ROD zmienionych zasad gospodarowania odpadami komunalnymi, w których wyznaczyła szereg działań dla zarządów ROD, Okręgów PZD oraz jednostki krajowej, mających na celu pomoc ROD w rozwiązaniu problemów związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi. Realizując ww. uchwałę, Okręgi PZD we współpracy z zarządami ROD podjęły różne działania, począwszy od edukacyjnych, na prawnych – kończąc.
Jednostka krajowa PZD na bieżąco monitorowała i analizowała zmiany w prawie powszechnie obowiązującym dotyczącym gospodarki odpadami na terenie ROD i w związku z pojawieniem się kolejnego projektu ustawy z dnia 31.12.2020 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i niektórych innych ustaw, KZ PZD w dniu 27.01.2021 r. przekazał do Ministra Klimatu i Środowiska swoje uwagi i propozycje w celu zabezpieczenia interesu PZD, ROD i działkowców.
W szczególności, KZ PZD zgłosił takie postulaty jak:
1) w związku z propozycją podwyższenia maksymalnych stawek opłat za odbiór odpadów komunalnych w przypadku nieruchomości niezamieszkanych, w tym ROD (na 1,3 % przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem za worek 120 litrów, stawki za pozostałe pojemności pojemników mają być proporcjonalne) – wystąpił o zachowanie dotychczasowych maksymalnych stawek opłat tj. 3,2% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem za pojemnik 1100 litrów oraz 1 % przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem na worek 120 litrów,
2) odnośnie rezygnacji z pisemnej zgody m.in. zarządów ROD na włączenie ROD do gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi – wystąpił o zachowanie dotychczasowych zasad i jednocześnie z uwagi na masowe wyłączenia ROD z gminnego systemu odbioru odpadów komunalnych wystąpił, aby ww. wyłączenia również odbywały się na podstawie zgody zarządów ROD.
3) co do braku umożliwienia zarządom ROD (w zakresie terenu ogólnego) i działkowcom (w zakresie działek) uzyskania zwolnienia z części opłaty za wywóz odpadów komunalnych w związku z zagospodarowaniem części bioodpadów w kompostownikach ogrodowych – wystąpił o objęcie ROD ww. zwolnieniem, które obecnie dotyczy wyłącznie właścicieli domków jednorodzinnych,
4) w zakresie wprowadzenia wyłącznie w przypadku bloków możliwości indywidualnego rozliczania wywozu odpadów komunalnych – wystąpił o wprowadzenie takiej możliwości również w stosunku do ROD, gdzie także występuje zbiorowa odpowiedzialność za wywóz śmieci,
5) odnośnie wprowadzenia możliwości wydawania przez Ministra Klimatu decyzji zezwalającej na czasowe odstąpienie przez mieszkańców danej gminy od przyjętego systemu segregacji odpadów – wystąpił o doprecyzowanie, że takie czasowe odstępstwo może dotyczyć również nieruchomości niezamieszkanych, w tym ROD oraz dookreślenie frakcji odpadów komunalnych, które miałyby być objęte ww. odstępstwem.
Jak się niestety okazało, w nowym projekcie nowelizacji ustawy „śmieciowej” z dnia 7.06.2021 r. opublikowanym na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji (https://legislacja.gov.pl/), praktycznie żadna propozycja PZD nie została uwzględniona, co dla ogrodów oznacza m.in., że:
- zwiększą się maksymalne stawki opłat za wywóz odpadów komunalnych w przypadku nieruchomości niezamieszkanych, w tym ROD. Zwiększy się maksymalna stawka opłaty za pojemność worka 120 litrów z 1% na 1,3% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem, który jest corocznie ogłaszany w Obwieszczeniu Prezesa GUS . Stawki za pozostałe pojemności pojemników mają być proporcjonalne. Jednocześnie, MKiŚ w zestawieniu uwag zgłoszonych w ramach opiniowania i konsultacji publicznych (dostępne wraz z projektem ustawy na stronie internetowej RCL), zapowiedziało, że: „zespół ds. odpadów komunalnych w Ministerstwie Klimatu i Środowiska przedstawił rekomendacje Ministrowi w zakresie uwag wniesionych do projektu ustawy, dotyczących stawek opłat za odbiór odpadów. Zgodnie z wypracowanym rozwiązaniem uwzględniono nowe stawki opłaty - 2,6% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem za pojemnik lub worek, o pojemności 120 litrów, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości (art. 6k ust. 2 pkt 5)”.
I tak:
Obecnie maksymalna stawka opłaty za wywóz śmieci nie może przekroczyć: |
120 l = 19,19 zł |
1100 l = 61,40 zł |
Po podwyższeniu – zgodnie z projektem z dnia 7.06.21 r. nowelizacji ustawy „śmieciowej” maksymalna stawka opłaty nie będzie mogła przekroczyć: |
120 l = 24,95 zł |
1100 l = 228,68 zł |
Po kolejnym podwyższeniu – zgodnie z ww. zapowiedziami Ministerstwa Klimatu i Środowiska, które nie wyklucza podwyższenia maksymalnej stawki opłaty, nie będzie ona mogła przekroczyć: |
120 l = 49,89 zł |
1100 l = 457,36 zł |
Oznacza to, że w wielu ROD opłaty za śmieci wzrosną kilkukrotnie!
- do włączenia ROD, który dotychczas rozliczał śmieci na podstawie umowy z prywatną firmą/przedsiębiorstwem komunalnym do gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi nie będzie już wymagana pisemna zgoda zarządu ROD. ROD będą musiały na bieżąco monitorować uchwały ogłaszane przez radę miasta i gminy oraz informacje o przetargach na stronie BIP urzędu gminy lub miasta i aby uniknąć przymusowego włączenia ROD do gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi albo tam, gdzie ROD nie chcą być w systemie gminnym – pozostawienia ich wbrew woli, będą musiały składać w bardzo krótkich okresach czasu stosowne oświadczenia,
- mimo zagospodarowywania części odpadów komunalnych w kompostownikach ogrodowych, dalej działkowcy będą zobowiązani uiszczać opłatę za śmieci w pełnej wysokości. Działkowcy nie będą mogli skorzystać ze zwolnienia z części opłaty w związku z zagospodarowywaniem bioodpadów z kompostownikach – tak jak to ma miejsce w przypadku właścicieli domów jednorodzinnych.
Krajowy Zarząd
Polskiego Związku Działkowców
Warszawa, dnia 22 czerwca 2021 r.
18
cze
2021
SKOSZONA TRAWA TO NIE PROBLEM!
Często słyszę od właścicieli trawników, że skoszona trawa to duży problem ponieważ nie wiedzą co z nią zrobić. Jedynym rozwiązaniem jaki widzą to wyrzucić trawę do pojemników na odpady bio. W ostatnich czasach, kiedy musimy stosować recykling i znacząco ograniczać ilość wyrzucanych materiałów, zwłaszcza odpadów zielonych, zastosujmy metody, które będą korzystne dla nas i środowiska. Jedno jest pewne, skoszona trawa może mieć wiele korzystnych zastosowań w ogrodzie! Oto kilka z nich:
1. Możemy KOMPOSTOWAĆ
Dzięki kompostowaniu możemy uzyskać, ekologiczne, najtańsze i jednocześnie bogate w substancje odżywcze podłoże ogrodnicze. Skoszoną trawę możemy składować na pryzmie lub w specjalnym kompostowniku. Wystarczy dodawać ją warstwami na przemian z grubszymi, najlepiej suchymi pędami bylin i cienkimi pędami krzewów, niewielką ilością ziemi ogrodowej oraz mączką bazaltową lub specjalnym preparatem do kompostowania zawierającym mikroorganizmy glebowe. Po kilku tygodniach otrzymamy wartościowy nawóz organiczny, którym mogą być zasilane wszystkie rośliny w ogrodzie z wyjątkiem roślin kwasolubnych.
2. Możemy ŚCIÓŁKOWAĆ
Skoszona trawa to dokonały materiał do ściółkowania! O zaletach ściółkowania można pisać wiele. Jeśli chcemy ograniczyć straty wody związane z jej parowaniem, zwłaszcza w gorące dni lata, jeśli chcemy mieć mniej chwastów w ogrodzie, to zastosujmy skoszoną trawę! Jest ona doskonałym materiałem do okrywania zagonów warzyw, wokół drzewek i krzewów owocowych, truskawek oraz na rabatach roślin ozdobnych z wyjątkiem roślin kwasolubnych. Najlepiej stosować przesuszony pokos, o grubości warstwy ok. 10 cm. Ze względu na możliwość zagniwania ściółkowanych roślin, przy rozkładaniu należy uważać, aby pokos nie dotykał do łodyg lub pni.
3. Możemy OCHRONIĆ ROŚLINY
Niewielu z nas wie, że na bazie suszonej trawy możemy przygotować preparat do ochrony roślin. Wystarczy wysuszoną trawę zalać zimną wodą, po 24 godzinach powstały roztwór przefiltrować i najlepiej od razu użyć. Bez rozcieńczania stosujemy do zwalczania mszyc i stadiów larwalnych wielu szkodników roślin. W rozcieńczeniu z wodą w stosunku 1:3 do ograniczania chorób grzybowych w uprawach roślin np. mączniaka prawdziwego jabłoni i agrestu.
4. Możemy OKRYWAĆ ROŚLINY NA ZIMĘ
Jeśli mamy możliwość przechowywania suchego pokosu do później jesieni warto wykorzystać go do okrywania roślin na zimę, zwłaszcza tych wrażliwych na mróz. Wiosną pokos użyty do okrycia roślin możemy użyć także do ściółkowania, wystarczy równomiernie rozłożyć go wokół roślin.
5. Możemy POZOSTAWIĆ NA TRAWNIKU
Jeśli nasz trawnik kosimy często a źdźbła trawy nie są dłuższe niż 5 cm. Jeśli kosimy po całkowitym obeschnięciu murawy a trawa równomiernie rozsypuje się na całej powierzchni trawnika, możemy śmiało pozostawić pokos na trawniku. Dzięki temu trawa szybko się rozłoży i będzie zasilała murawę w składniki pokarmowe przez cały sezon.
Agnieszka Bartkowska - instruktor ds. ogrodniczych PZD w Bydgoszczy
15
cze
2021
Ekologiczny nawóz- skorupki jaj
Przez lata stosowania gotowych nawozów sztucznych, zapomnieliśmy o starych i sprawdzonych, a zarazem ekologicznych metodach nawożenia roślin.
Skorupki jaj są odpadem organicznym, który można kompostować. Jednak nadają się również jako produkt samodzielny, ponieważ zawierają dużą ilość wapnia. Składnik ten można wykorzystać na działce, ale również w uprawie roślin doniczkowych.
Przy jakich roślinach sprawdzi się ta metoda?
- Zasilanie roślin na działce, szczególnie tych wymagających zasadowego odczynu gleby, np. ogórek, kapusta, jarmuż, lawenda, bluszcz, dzwonek karpacki, piwonia, jeżówka, orlik, powojniki, goździki. Nie stosować pod rośliny kwasolubne takie jak: rododendrony, azalie, wrzosy, borówki.
- Nawóz dla roślin doniczkowych np. wężownicy, bluszczu, oleandrów, kliwii. Nie stosować do doniczkowych azalii, paproci oraz storczyków.
Jak wykonać taki nawóz?
- Skorupki wysuszyć i rozdrobnić, a następnie wymieszać z glebą.
- Skorupki wysuszyć i rozdrobnić na drobny proszek (w moździerzu lub blenderze), a następnie zalać gorącą wodą i odstawić na około tydzień w ciemne miejsce. Podlewać tą wodą rośliny w rozcieńczeniu 1:5.
- Zmielone skorupki- podsypać rośliny 1 łyżką stołową po przesadzeniu.
- Rozsypane skorupki jaj pozwolą na ograniczenie występowania ślimaków. W ten sposób uchronimy liście warzyw liściowych i funkii.
Wytłoczki po jajach można również wykorzystać, np. do produkcji rozsady. Opakowanie jest biodegradowalne, dlatego później można je wyrzucić na kompostownik, gdzie bardzo szybko się rozłoży.
Kilka uwag i wskazówek na koniec:
- przy stosowaniu tej metody nawożenia pod rośliny uprawowe, skorupki należy umyć, a następnie wysuszyć w piekarniku przez 10 minut w temperaturze 100ºC. W ten sposób pozbędziemy się ewentualnych bakterii Salmonelii.
- nawóz ten stosować gdy obserwujemy niedobory wapnia u roślin. Objawia się to często żółtymi, rdzawymi bądź jaskrawymi nieregularnymi plamami na środkowych liściach.
- należy pamiętać, że w nadmiarze wszystko szkodzi. Nadmiar wapnia hamuje wzrost rozwój, a także powoduje niedobory potasu i magnezu.
Agnieszka Lazar
Instruktor ds. ogrodniczych
Okręg Łódzki PZD
14
cze
2021
KOMUNIKAT Krajowego Zarządu Polskiego Związku Działkowców z dnia 14 czerwca 2021 r. w sprawie przywrócenia możliwości odbywania walnych zebrań (konferencji delegatów) ROD w obowiązującym reżimie sanitarnym
KOMUNIKAT
Krajowego Zarządu Polskiego Związku Działkowców
z dnia 14 czerwca 2021 r.
w sprawie przywrócenia możliwości odbywania
walnych zebrań (konferencji delegatów) ROD w obowiązującym reżimie sanitarnym
W związku z kolejną liberalizacją obostrzeń związanych z obowiązującym stanem epidemii, Krajowy Zarząd PZD rozpatrywał kwestię przywrócenia możliwości zwoływania i organizacji walnych zebrań (konferencji delegatów) w ROD. W wyniku przeprowadzonej analizy prawnej oraz kompleksowym omówieniu tego zagadnienia, Krajowy Zarząd PZD uznał, że w świetle aktualnych restrykcji istnieje możliwość odbywania walnych zebrań (konferencji delegatów) w ROD pod warunkiem ścisłego przestrzegania obowiązującego reżimu sanitarnego.
Powyższa konstatacja wynika z ostatnich nowelizacji rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 maja 2021 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii. W ramach tych nowelizacji zmodyfikowano m. in. § 26 ust. 15 pkt 3, który dopuszcza organizację imprez i spotkań do 150 osób, odbywających się na otwartym powietrzu. Jednocześnie uznano, że do liczby osób, o której mowa w tym przepisie, nie wlicza się osób zaszczepionych przeciwko COVID-19 (§ 26 ust. 16 rozporządzenia). Tak więc limit 150 osób dotyczy tylko osób, które nie zostały zaszczepione.
Z powyższych regulacji wynika zatem, że obecnie istnieje nie tylko prawna, ale również faktyczna możliwość organizacji walnych zebrań (konferencji delegatów) w wielu ROD. Jednakże ta możliwość obwarowana jest szeregiem istotnych warunków i ograniczeń, które należy przestrzegać i uwzględniać w procesie organizacji i przeprowadzania walnych zebrań (konferencji delegatów).
Po pierwsze, taka możliwość formalnie obowiązuje do 31 sierpnia 2021 r. W efekcie tak poszerzony przedział czasowy pozwala zasadniczo na organizację WZ/KD w taki sposób, aby odbyły się nie tylko zgodnie z obowiązującymi restrykcjami, ale również z poszanowaniem stosownych wymogów statutowych.
Po drugie, dopuszczono możliwość zebrań jedynie na otwartym powietrzu. A zatem wykluczono możliwość odbywania tego rodzaju spotkań (zebrań) w zamkniętych pomieszczeniach. Wprawdzie inny przepis zezwala na odbywanie w lokalach spotkań lub zebrań służbowych i zawodowych, jednak WZ/KD prawdopodobnie nie zaliczają się do tego typu kategorii. W celu wyjaśnienia tej wątpliwości Krajowy Zarząd wystąpił o wyjaśnienie do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Do czasu otrzymania jednoznacznego stanowiska w tej kwestii należy przyjąć, że WZ/KD mogą odbywać się jedynie na otwartym powietrzu.
Po trzecie, obowiązuje 150-osobowy limit uczestników przedmiotowych zebrań. Chodzi w tym przypadku o faktycznych uczestników, a nie o liczbę potencjalnych osób biorących udział w WZ/KD. Każdy członek PZD ma statutowe prawo uczestniczyć w WZ. Istnieje więc konieczność zaproszenia wszystkich uprawnionych członków. Powyższy limit odnosi się zaś do niezaszczepionych członków, którzy przybyli na zebranie. Jeżeli więc ten limit zostałby przekroczony, to WZ/KD nie mogłoby dojść do skutku, gdyż byłoby zebraniem odbywającym się w sposób sprzeczny z przepisami powszechnie obowiązującymi, a więc – w sensie statutowym – byłoby nieważne. W takim przypadku organizator zebrania (zarząd ROD) powinien niezwłocznie odstąpić od przeprowadzenia WZ/KD i nakazać zebranym rozejście się.
Istotnym złagodzeniem powyższej restrykcji jest nieuwzględnianie osób zaszczepionych w kontekście 150-osobowego limitu. Rozporządzenie zdefiniowało pojęcie "osób zaszczepionych przeciwko COVID-19" jako osoby, którym wystawiono zaświadczenie o wykonaniu szczepienia ochronnego przeciwko COVID-19 szczepionką, która została dopuszczona do obrotu w Unii Europejskiej (§ 3 ust. 2 pkt 14 rozporządzenia). Decydujące znaczenie w tym zakresie ma więc posiadanie powyższego zaświadczenia przez uprawnionego członka Związku. Oznacza to, że organizator WZ/KD musi odpowiednio identyfikować te osoby poprzez ich legitymowanie zaświadczeniem o wykonaniu szczepienia ochronnego przeciwko COVID-19. Przeprowadzenie takich czynności w warunkach ROD może spowodować rozmaite wątpliwości i trudności nie tylko organizacyjne, ale również prawne, zwłaszcza w kontekście wymogów ochrony danych osobowych. Informacja o zaszczepieniu ma bowiem charakter wrażliwy, gdyż dotyczy kwestii zdrowotnych. Nie można więc żądać przedstawienia takiego zaświadczenia. Przekazane informacji o szczepieniu musi być zatem w pełni dobrowolne i to zainteresowany członek ma prawo podjęcia decyzji w zakresie informowania lub nie, o szczepieniu. W konsekwencji nieprzedstawienie przedmiotowego zaświadczenia – niezależnie od przyczyn – rodzi konieczność zaliczenia danej osoby do 150-osobowego limitu. Z kolei przedstawienie zaświadczenia obliguje organizatora WZ/KD jedynie do odnotowania tego faktu poprzez stosowną adnotację i pozwala nie uwzględnić danej osoby do powyższego limitu.
Powyższe ograniczenia i zasady wynikają wprost z przepisów rozporządzenia. Jednak ze względu na zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom zaleca się w ramach organizacji WZ/KD stosowanie dodatkowych środków ostrożności. Chodzi zwłaszcza o zakrywanie przez osobę uczestniczącą ust i nosa, a także zachowanie pewnego dystansu pomiędzy uczestnikami. Jednocześnie z uwagi na warunki odbywania WZ/KD należałoby je przeprowadzać w sposób maksymalnie sprawny i ograniczać te zebrania do spraw najistotniejszych, aby ich niepotrzebnie nie przedłużać. Te kwestie nie zostały wprost unormowane wobec omawianych zebrań, jednak wydają się w pełni zasadne w aktualnej sytuacji.
Jednocześnie Krajowy Zarząd PZD podkreśla, że – niezależnie od powyższych restrykcji – istnieje bezwzględny obowiązek organizowania i przeprowadzenia WZ/KD zgodnie z zasadami wynikającymi ze Statutu PZD. Jakiekolwiek zebranie sprzeczne z tymi zasadami jest bowiem narażone na stwierdzenie nieważności. Przedstawione obostrzenia nie mogą być pretekstem do naruszania podstawowych zasad statutowych dotyczących WZ/KD. Z tego względu zarządy ROD powinny szczególnie bacznie przestrzegać tych zasad już na etapie organizacji WZ/KD. Dotyczy to w szczególności kwestii zaproszeń, opracowania projektów dokumentów oraz wykładania materiałów sprawozdawczych. W tym celu zaleca się skorzystanie z wytycznych dla zarządów i komisji rewizyjnych ROD określających zasady odbywania walnych zebrań sprawozdawczych w ROD w roku 2021 oraz wzorów druków do przeprowadzania tych zebrań.
W związku z powyższym Krajowy Zarząd PZD zobowiązuje wszystkie okręgowe zarządy do udzielenia wszelkiej niezbędnej pomocy tym zarządom ROD, które planują zorganizować WZ/KD w najbliższym czasie. Chodzi o takie ukierunkowanie działań zarządów, aby przeprowadzane WZ/KD były zgodne z powszechnymi restrykcjami, a także spełniały zasadnicze wymogi statutowe.
Ze swojej strony Krajowy Zarząd PZD zapewnia, że będzie w dalszym ciągu monitorował sytuację prawną i zabiegał o taką zmianę przepisów, które umożliwią jak największej liczbie ROD przeprowadzenie walnych zebrań (konferencji delegatów) w celu podjęcia przez działkowców najważniejszych decyzji dotyczących funkcjonowania tysięcy polskich rodzinnych ogrodów działkowych.
KRAJOWY ZARZĄD PZD
11
cze
2021
Komunikat Krajowego Zarządu PZD z dnia 11 czerwca w sprawie ogłoszenia konkursu krajowego pn. „ROD 40-Lecia PZD”
Komunikat Krajowego Zarządu PZD
z dnia 11 czerwca w sprawie ogłoszenia
konkursu krajowego pn. „ROD 40-Lecia PZD”
Krajowy Zarząd PZD na posiedzeniu w dniu 10 czerwca 2021 r. zdecydował o ogłoszeniu konkursu krajowego pn. „ROD 40-Lecia PZD”. Konkurs jest częścią uroczystych obchodów Jubileuszu 40-lecia powstania PZD i przeznaczony jest dla wszystkich ogrodów zrzeszonych w PZD. Organizatorem konkursu jest Krajowy Zarząd PZD.
Celem konkursu jest wyróżnienie ROD, które w swojej działalności przyczyniły się do utrzymania i rozwoju tradycji ogrodów działkowych w Polsce, a także realnie promują znaczenie i rolę ruchu działkowego i PZD w społeczeństwie poprzez m.in. wdrażanie programów PZD - w szczególności „Otwartego programu nowoczesnego zagospodarowania i użytkowania działek na miarę potrzeb współczesnych rodzin”, „Otwartego program klimatycznego PZD” oraz „Programu bioróżnorodności na działkach w ROD”.
Zgłoszenia do konkursu dokonuje właściwy Okręgowy Zarząd PZD, który przekazuje prawidłowo wypełniony i podpisany przez zarząd ROD formularz zgłoszenia do Konkursu Krajowego „ROD 40-lecia PZD”, uzupełniony o opinię własną Okręgowego Zarządu PZD nt. ROD. Oznacza to, iż zarząd ROD, aby zgłosić ogród do konkursu składa do właściwego ze względu na położenie ogrodu Okręgu PZD prawidłowo wypełniony i podpisany formularz zgłoszenia wraz z dokumentacją fotograficzną.
„Regulamin konkursu krajowego ROD 40-lecia PZD” oprócz tradycyjnej formy zgłoszenia za pośrednictwem poczty, dopuszcza możliwość złożenia formularza zgłoszeniowego wraz z dokumentacją fotograficzną drogą elektroniczną, na adres e-mail: konkurs.rod40leciapzd@pzd.pl. Termin zgłoszeń do konkursu upływa dnia 20 sierpnia 2021 r.
Dla laureatów konkursu Krajowy Zarząd PZD wyznaczył atrakcyjne nagrody:
- 10 najlepszych ROD otrzyma tytuł „ROD 40-lecia PZD”, dyplom, puchar oraz nagrodę pieniężną w wysokości 4 000 zł. Nagrodzone ROD otrzymają również tablice pamiątkowe;
- kolejnym 20 ROD przyznane będą wyróżnienia, dyplomy, puchary oraz nagrody pieniężne w wysokości 2000 zł;
Wszystkie ROD biorące udział w konkursie otrzymają dyplomy oraz wydawnictwa związkowe.
Lista nagrodzonych i wyróżnionych ROD opublikowana zostanie na stronach internetowych PZD, Biuletynie Informacyjnym oraz w wydawnictwach PZD.
Krajowy Zarząd PZD
08
cze
2021
08
cze
2021
„Moja Woda dla ROD” – Związek proponuje nowy program ekologiczny
W ostatnim okresie Krajowy Zarząd PZD podejmuje intensywne starania, aby włączyć ROD w rządowy program „Moja Woda”, co wiązałoby się z konkretnymi korzyściami dla działkowców oraz środowiska naturalnego. W tym celu wystąpiono do Ministerstwa Klimatu i Środowiska z postulatem o uwzględnienie ogrodów w tym programie. Niestety, postulat ten spotkał się jednak z odmową resortu, który swoją odpowiedź uzasadnił względami formalnymi. (LINK)
Przyjmując tę argumentację, Związek nadal dostrzega pilną potrzebę publicznego wparcia optymalizacji gospodarki wodnej w ROD. Dlatego też w dniu 1 czerwca br. Krajowy Zarząd przyjął stanowisko (LINK) , w którym przedstawił Ministerstwu Klimatu i Środowiska propozycję wdrożenia programu dedykowanemu ogrodom działkowym - „Moja Woda dla ROD”.
W ślad za tym stanowiskiem w dniu dzisiejszym (2 czerwca br.) Prezes PZD mgr inż. Eugeniusza Kondrackiego wystąpił do Pana Michała Kurtyki - Ministra Klimatu i Środowiska (LINK). W wystąpieniu tym Prezes Związku zaprezentował motywy i zasadnicze założenia proponowanego programu, załączając jednocześnie powyższe stanowisko Krajowego Zarządu PZD.
W celu naświetlenia całokształtu przedmiotowej sprawy, poniżej publikujemy najważniejsze dokumenty dotyczące starań Związku o włączenie ROD do rządowego programu „Moja Woda”.
T.T.
08
cze
2021