Polski Związek Działkowców Okręg Łódzki w Łodzi
Warecka 3, 91-202 Łódź
+42 655 94 54
17 maj 2020

Dyżury telefoniczne pracowników biura PZD Okręg Łódzki w Łodzi oraz Krajowej Rady PZD – 18.05.2020 – 22.05.2020

Dyżury telefoniczne - 18.05 - 22.05

Dyżury telefoniczne pracowników merytorycznych biura Krajowej Rady PZD w dniach 18-22 maja 2020

17 maj 2020

Jak nabyć działkę w ROD?

Jak nabyć działkę w ROD - 13.05.2020

W ostatnim czasie Jednostka Krajowa PZD oraz biura Okręgowych Zarządów PZD odnotowują gwałtowny wzrost zapotrzebowania na działki w ROD. Gros pytań podczas uruchomionych na okres epidemii dyżurów telefonicznych dotyczy właśnie możliwości nabycia działki. Otrzymujemy również wiele e-maili w tej sprawie.

Poniżej przedstawiamy informację dotyczącą procedury nabywania prawa do działki w Rodzinnym Ogrodzie Działkowym.

 Uwaga!

  • Jednostka Krajowa PZD nie prowadzi wykazu wolnych działek.
  • Przy ustanowieniu prawa do działki uwzględniane jest miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o działkę. Ustawową funkcją działki i ROD jest zaspokajanie potrzeb wypoczynkowych, rekreacyjnych i socjalnych członków społeczności lokalnych. Nie ma możliwości nabycia prawa do działki z daleka od miejsca zamieszkania czy wręcz na drugim końcu Polski.
  • Działki się nie kupuje. Nabywca staje się właścicielem posadzonych roślin, tzw. naniesień i obiektów na działce, natomiast w stosunku do samego gruntu uzyskuje jedynie prawo do dzierżawy.
  • Każdy działkowiec ma prawo do jednej działki.


Działkę w ROD możemy nabyć na dwa sposoby:

  1. nabycie działki od zarządu Ogrodu - zawarcie umowy dzierżawy działkowej z zarządem ROD

W pierwszej kolejności powinniśmy znaleźć wolną działkę w ROD. Informacji w tym przedmiocie powinniśmy szukać w zarządzie danego Ogrodu. Zwykle kontakt do zarządu ROD wywieszony jest na tablicach informacyjnych w Ogrodzie lub na stronach internetowych. W przypadku trudności z nawiązaniem kontaktu z zarządem ROD, można zwrócić się do właściwego miejscowo Okręgu, który oprócz danych kontaktowych do zarządów ROD na obszarze swojego działania może posiadać również informację o wolnych działkach.

Dane teleadresowe Okręgów PZD znajdziemy na stronie:  http://pzd.pl/oz-pzd.html

W przypadku, gdy zarząd Rodzinnego Ogrodu Działkowego dysponuje wolną działką dopełni z nami wszelkich formalności niezbędnych do nabycia prawa do działki i zawarta zostanie umowa dzierżawy działkowej.

Jeśli zarząd ROD nie dysponuje wolną działką, a prowadzi listę oczekujących na działkę, warto się na nią wpisać, zostawiając do siebie kontakt.

  1. nabycie działki od działkowca – podpisanie umowy przeniesienia prawa do działki z działkowcem

W tym przypadku warto śledzić ogłoszenia zamieszczane przez działkowców w lokalnej prasie i internetowych platformach ogłoszeniowych.

Jeśli znaleźliśmy działkę „na sprzedaż” należy podpisać z działkowcem umowę przeniesienia prawa do działki, przy czym podpisy pod nią musza być poświadczone notarialnie. Umowa powinna być sporządzona w trzech egzemplarzach – jeden dla zarządu ROD i po jednym dla zbywającego i nabywcy. Samo podpisanie umowy nie świadczy o jej skuteczności. Zbywający działkę musi złożyć do zarządu ROD wniosek o zatwierdzenie umowy załączając jeden jej egzemplarz. Zarząd ROD ma 2 miesiące na zatwierdzenie takiej umowy. Do tego czasu to zbywający prawo do działki (a nie nabywca) jest w dalszym ciągu pełnoprawnym użytkownikiem działki z przysługującymi z tego tytułu prawami jak i ciążącymi obowiązkami.

Bezskuteczny upływ tego terminu jest jednoznaczny z zatwierdzeniem przeniesienia praw do działki.

Zarząd ROD może z ważnych powodów odmówić zatwierdzenia przeniesienia prawa do działki. Odmowa wymaga jednak uzasadnienia na piśmie. A każda ze stron umowy może na drodze sądowej podważyć zasadność takiej decyzji.

Zarząd ROD może także odmówić zatwierdzenia przeniesienia praw do działki, jeżeli jednocześnie wskaże osobę, na rzecz której może nastąpić takie przeniesienie; osoba wskazana przez zarząd ROD składa pisemne oświadczenie o gotowości zapłaty na rzecz działkowca wynagrodzenia w wysokości wskazanej we wniosku o zatwierdzenie umowy terminie 2 tygodni od dnia wskazania. Bezskuteczny upływ terminu jest równoznaczny z uwzględnieniem wniosku działkowca

Wzory dokumentów (umów, wniosków) znajdziemy na stronie: http://pzd.pl/wzory-dokumentow.html

 

Opłaty dla nowych działkowców

Każdy nowy działkowiec poza wynagrodzeniem za znajdujące się na działce nasadzenia, naniesienia i obiekty wynikające z umowy przeniesienia prawa do działki lub umowy dzierżawy działkowej, zobowiązany uiścić dwie podwyższone opłaty ogrodowe:

  1. podwyższoną opłatę ogrodową przeznaczoną na inwestycje, remonty i bieżącą konserwację infrastruktury ogrodowej, której wysokość ustala Zarząd ROD

oraz

  1. podwyższoną opłatę ogrodową przeznaczoną na zarządzanie ROD, której wysokość uchwala Okręgowa Rada PZD

Pierwsza z opłat nie może przekroczyć wartości infrastruktury ogrodowej przypadającej na jedną działkę w ROD, natomiast druga nie może przekroczyć 25 % minimalnego wynagrodzenia.

Obowiązkiem każdego działkowca jest także uczestniczenie w pokrywaniu kosztów funkcjonowania ROD poprzez wnoszenie opłat ogrodowych uchwalanych corocznie przez walne zebranie w ROD. Jeśli zbywający działkę nie uregulował ich w roku przeniesienia prawa do działki, nowy działkowiec musi je uiścić w roku nabycia działki. Do opłat ogrodowych należą też indywidualne rozliczenia za użytą wodę i energię elektryczną, jeśli działkowiec posiada przyłącze doprowadzone do działki; te opłaty wnosi się już za konkretne zużycie.

Polski Związek Działkowców

Jeśli działkowiec chce mieć realny wpływ na funkcjonowanie Ogrodu, w którym użytkuje działkę, na to, jak Ogród jest zarządzany, uczestniczyć w walnych zebraniach, kandydować do władz i je wybierać, decydować o opłatach ogrodowych itd., inwestycjach powinien wstąpić do Polskiego Związku Działkowców.

W takim przypadku osoba posiadająca prawo do działki w ROD powinna złożyć do zarządu ROD oświadczenie woli o chęci przystąpienia do PZD w formie deklaracji członkowskiej. Obecnie składka członkowska z tytułu przynależenia do PZD wynosi 6 zł rocznie od działki.

Wzór deklaracji członkowskiej jest dostępny na stronie:  http://pzd.pl/artykuly/21404/92/Wzor-deklaracji-czlonkowskiej.html

KRAJOWY ZARZĄD POLSKIEGO ZWIĄZKU DZIAŁKOWCÓW

08 maj 2020

Dyżury telefoniczne pracowników biura PZD Okręg Łódzki w Łodzi oraz Krajowej Rady PZD – 11.05.2020 – 15.05.2020

Dyżury telefoniczne - 11.05 - 15.05

Dyżury telefoniczne pracowników merytorycznych biura Krajowej Rady PZD w dniach 11-15 maja 2020

08 maj 2020

Komunikat Krajowego Zarządu PZD z dnia 7 maja 2020 roku w sprawie bieżącej sytuacji w ROD podczas trwającego stanu epidemii

Komunikat
Krajowego Zarządu PZD
z dnia 7 maja 2020 roku
w sprawie bieżącej sytuacji w ROD podczas trwającego stanu epidemii

Krajowy Zarząd PZD, aby reagować i podejmować decyzje, które zminimalizują działkowcom i ich rodzinom negatywne skutki obowiązującej w kraju epidemii, na każdym posiedzeniu omawia, analizuje i ocenia bieżącą sytuację w ROD.

Na posiedzeniu w dniu 7 maja 2020 roku Krajowy Zarząd PZD zapoznał się z aktualną informacją przekazaną przez wszystkie Okręgi PZD dotyczącą sytuacji w ROD.

Z udzielonych informacji wynika, iż obecnie w ogrodach przeważają typowe sprawy związane z rozpoczęciem sezonu działkowego: uruchomienie wody, wywóz nieczystości i przeglądy urządzeń. Jak wynika z przekazanych informacji, w większości ogrodów zarządy ROD uruchomiły dostawy wody, co pozwala utrzymać uprawy na działkach.

Pewnym problem dla działkowców – zwłaszcza osób starszych - jest wnoszenie zaliczek na poczet opłat ogrodowych w formie przelewu bankowego z powodu niedostępności do bankowości elektronicznej i wieloletnich przyzwyczajeń. Jak wskazują zarządy ROD w niektórych przypadkach dochodzi również do pewnych nieprawidłowości we wnoszeniu zaliczek, bowiem wskazania KZ PZD interpretowane są przez działkowców, jako prawo do wnoszenia zaliczek w dowolnej kwocie. Zarządy ROD obawiają się natomiast, iż zaliczki w wysokości opłat ogrodowych ustalonych przez walne zebrania w 2019 roku mogą być niewystarczające na pokrycie bieżących kosztów funkcjonowania ROD wobec wzrostu kosztów usług. Dlatego niezwykle ważne jest, aby w tym trudnym czasie działkowcy  kierowali się zrozumieniem i odpowiedzialnością za swoje ogrody i wnosili zaliczki na poczet opłat ogrodowych. Pozwoli to utrzymać ich płynność finansową i regulowanie bieżących należności. Z informacji wynika również, iż z powodu mniejszej obecności działkowców w ogrodach zwiększyła się liczba włamań na działkach w ROD.

Zarządy ROD podejmują maksymalne działania, aby działkowcy otrzymywali aktualną informację o sytuacji w Związku i mogli w możliwie niezakłócany sposób korzystać ze swoich działek w ROD. Dlatego też, na tablicach informacyjnych publikowane są uchwały, komunikaty, stanowiska i apele Krajowego Zarządu PZD. Zarządy ROD starają się, tak organizować funkcjonowanie ogrodu i wprowadzać takie zabezpieczenia, aby możliwe było wnoszenie zaliczek na poczet opłat ogrodowych również w kasie ROD, tam gdzie warunki techniczne i organizacyjne na to pozwalają. Zarządy ROD również na bieżąco komunikują się z działkowcami za pomocą maili i telefonów. Zakładane są strony internetowe ogrodów w celu przekazywania aktualnych informacji. Niekiedy korzystają z pomocy służb porządkowych i sanitarnych  np. w przypadku odbywania kwarantanny na działce w ROD, przebywania na działce osób spoza ogrodu lub naruszania przez działkowców obostrzeń wprowadzonych przez władze państwowe.

Zarządy ROD w celu zapewniania funkcjonowania ROD odbywają swoje posiedzenia głównie zdalnie – on line. Oznacza to, że muszą podjąć wiele działań organizacyjnych i formalnych, aby podjęte decyzje zgodne były z obowiązującymi przepisami. Dlatego wydłużył się proces podejmowania niektórych decyzji.

Okręgi poinformowały Krajowy Zarząd PZD, iż samorządy, które w swoich budżetach przewidziały dotacje dla ROD, podtrzymują swoją wolę i nie rezygnują z tych działań. Niekiedy informują tylko, że pomoc dla ogrodów przesunięta zostanie w czasie. Jest to bardzo dobra informacja, bowiem oznacza, iż inwestycje i remonty w ROD finansowane z dotacji samorządowych będą mogły być zrealizowane.

Z informacji Okręgów PZD wynika, iż Okręgowe Zarządy PZD utrzymują stały kontakt telefoniczny i mailowy z członkami zarządów ROD. Służą wsparciem i pomocą m.in. podejmując interwencje w przypadku, gdy podejmowane są próby ograniczania praw działkowców do korzystania z działek w ROD. Mimo ograniczenia kontaktów bezpośrednich do okręgów przekazywane są dokumenty, w tym sprawozdania finansowe ROD. Załatwiane są bieżące sprawy ogrodów i działkowców.

Krajowy Zarząd PZD oceniając obecną sytuację w ROD stwierdza, że działkowcy i zarządy ROD wykazują się dużym zrozumieniem dla obecnej sytuacji, stosują się do wprowadzonych obostrzeń i zasad obowiązujących w ROD. Zarządy ROD mimo utrudnień wykonują swoje zadania i służą działkowcom, za co należą się im słowa uznania i podziękowania. Wierzymy, że ten wyjątkowo trudny czas niebawem skończy się i działkowcy  oraz zarządy ROD będą mogły normalnie funkcjonowania i korzystać z dobrodziejstw swoich działek w ROD.

Krajowy Zarząd Polskiego Związku Działkowców

08 maj 2020

Komunikat Krajowego Zarządu PZD z dnia 5 maja 2020 r. w sprawie obowiązujących zasad gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie ROD

Komunikat
Krajowego Zarządu PZD
z dnia 5 maja 2020 r.
w sprawie obowiązujących zasad gospodarowania odpadami komunalnymi
na terenie ROD

W związku z pojawiającymi się pytaniami na telefonicznych poradach prawnych dotyczących obowiązujących zasad gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie ROD, przypominamy, że w dniu 6 września 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która zmieniła system wywozu śmieci, w tym z terenów ogrodów działkowych.

Do najważniejszych zmian, które ww. nowelizacja wprowadziła należy to, że:

  •   ROD mogą rozliczać wywóz śmieci na podstawie indywidualnych umów albo na podstawie deklaracji „śmieciowych”. ROD nie będą już objęte ryczałtową opłatą za wywóz odpadów,
  •  ROD rozliczające wywóz śmieci na podstawie deklaracji „śmieciowych”, nie będą płacić opłat, które przewyższają maksymalne stawki opłat,
  •   w sytuacji podjęcia przez radę gminy/miasta uchwały w sprawie objęcia nieruchomości niezamieszkanych, na których powstają odpady komunalne (w tym ROD) gminnym systemem wywozu odpadów, zarządy ROD będą mogły same zadecydować, czy chcą do tego systemu przystąpić, wyrażając pisemną zgodę,
  •   wszyscy są zobowiązani do segregacji śmieci. Niedopełnienie tego obowiązku przez m.in. ROD będzie skutkowało koniecznością zapłaty „kary” w wysokości co najmniej dwukrotności, a maksymalnie czterokrotności ustalonej opłaty.

Rady gmin i miast zostały zobowiązane dostosować swoje przepisy do aktualnych rozwiązań prawnych wynikających z nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w terminie 12 miesięcy, czyli do 6 września 2020 r. Część gmin i miast nie czekając na upływ ww. terminu zaczęła już przygotowywać i uchwalać nowe przepisy miejscowe. Część gmin i miast uchwaliła i wprowadziła zmiany w 2019 r. Duża część gmin i miast uchwaliła i wprowadziła zmiany od 1 stycznia 2020 r. (zwłaszcza w zakresie obowiązku segregacji śmieci). Pozostała część gmin i miast aktualnie przygotowuje swoje przepisy miejscowe, zaś pozostałe czekają do ostatniego możliwego terminu tj. do 6 września 2020 r. Istnieją gminy  i miasta, których przepisy miejscowe były zgodne z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i nie dokonywały w nich żadnych zmian, w szczególności w regulaminach utrzymania czystości i porządku.

Gminy i miasta zmieniając przepisy miejscowe m.in.:

1) pozostawiają ROD w systemie gminnym, w którym zarządy ROD rozliczają wywóz śmieci na podstawie deklaracji „śmieciowych”, albo podejmują uchwały o wyłączeniu ROD z systemu gminnego (wówczas zarządy ROD muszą zawrzeć umowy z prywatnymi lub komunalnymi podmiotami odbierającymi odpady i indywidualnie wynegocjować zasady odbioru odpadów, w tym wysokość opłat). Część gmin podejmuje też uchwały o włączeniu ROD do systemu gminnego,

2) w przypadku ROD w systemie gminnym, rezygnują z pobierania ryczałtowych stawek opłat za wywóz odpadów, które były odgórnie narzucane ROD i naliczane najczęściej od liczby działek ogrodowych, niezależnie od ilości śmieci wytwarzanych na ich terenie,

3) w przypadku ROD w systemie gminnym, obniżają maksymalne stawki opłat za wywóz odpadów, aby nie przekraczały one maksymalnych stawek ustawowych. Przypomnijmy, że w 2020 r. maksymalne stawki opłat nie mogą przekroczyć 58,20 zł za odbiór pojemnika o poj. 1100 litrów lub 18,19 zł za odbiór worka o poj. 120 litrów. Za pojemniki lub worki o mniejszej lub większej pojemności, maksymalne opłaty powinny być ustalone w wysokości proporcjonalnej do ich pojemności (Obwieszczenie Prezesa GUS z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem w 2019 r.),

4) w przypadku ROD w systemie gminnym, wielu zarządom ROD umożliwiono składanie deklaracji opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi tylko za okresy, kiedy działkowcy przebywają na terenie ROD. Za okresy poza sezonem działkowym, zarządy ROD mogą składać deklaracje tzw. zerowe,

5) w przypadku ROD w systemie gminnym, wprowadzają „kary” za brak realizacji obowiązku w zakresie segregacji odpadów. Ich wysokość jest różna w zależności od gminy, miasta (od 2 do 4 krotności ustalonej opłaty).

Jednocześnie, miasta i gminy ustalają szczegółowe zasady w zakresie segregacji śmieci. Związane to m.in. z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów, które określa m.in. szczegółowy sposób selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów oraz kiedy wymóg selektywnego zbierania uważa się za spełniony. Zgodnie z nim, do  30 czerwca 2022 r. miasta i gminy są zobowiązane ujednolicić pojemniki na odpady komunalne. Ma obowiązywać zasada, że segregacji będzie podlegał papier, szkło, metale, tworzywa sztuczne oraz odpady podlegające biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów. Ma być 5 lub 6 rodzajów pojemników na odpady komunalne tj.

1) niebieski – na odpady z papieru, w tym tektury, odpady opakowaniowe z papieru i odpady opakowaniowe z tektury,

2) zielony – na odpady ze szkła, w tym odpady opakowaniowe ze szkła (ewentualnie tylko na szkło kolorowe)

3) biały – na odpady ze szkła bezbarwnego, jeżeli miasto lub gmina postanowi o zbieraniu szkła z podziałem na szło bezbarwne oraz kolorowe,

4) żółty – na odpady metali, w tym odpady opakowaniowe z metali, odpady tworzyw sztucznych, w tym odpady opakowaniowe tworzyw sztucznych, oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe,

5) brązowy – na odpady ulegające biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów,

6) inny – na pozostałe odpady. Kolor pojemnika na odpady zmieszane może dowolnie ustalić gmina np. czarny.

Z powyższego wynika, że na każdej nieruchomości będzie musiał być pojemnik na bioodpady, niezależnie od tego, czy na danej nieruchomości takie odpady są wytwarzane czy też nie (w związku z ich kompostowaniem). Związane jest to z tym, że nie wszystkie odpady organiczne można kompostować. W szczególności nie można wrzucać do kompostowników:  części roślin porażonych przez choroby i szkodniki oraz chwastów w pełnej dojrzałości, które to mogą spowodować, że kompost będzie niezdatny do użytku. Tego typu odpady należy wówczas wyrzucić do pojemnika na bioodpady. W związku z epidemią warto również wspomnieć o wytycznych Ministra Klimatu i Głównego Inspektora Sanitarnego w sprawie postępowania z odpadami wytwarzanymi w czasie występowania zakażeń koronawirusem SARS-CoV-2 i zachorowań na wywoływaną przez niego chorobę COVID-19 (dostępnymi na www.gov.pl), zgodnie z którymi odpady wytworzone przez osoby zdrowe takie jak: środki zapobiegawcze (maseczki, rękawiczki) powinny być wrzucane do pojemnika/worka na odpady zmieszane.

W związku z powyższym, z uwagi na przygotowywane i uchwalane zmiany w przepisach miejscowych wydawanych przez rady miast i gmin, zachęcamy zarządy ROD i kolegia prezesów ROD przy wsparciu Okręgów PZD do aktywnego udziału w sesjach rady gmin i miast gdzie uchwalane są zmiany w przepisach lokalnych (w okresie epidemii radni mogą obradować w trybie zdalnym) oraz monitorowania, w tym na stronach internetowych urzędów miast i gmin zmieniających się przepisów zwłaszcza w regulaminach utrzymania czystości i porządku w gminach dotyczących gospodarowania odpadami na terenie ROD, które decydują o systemie zbierania i wywozu śmieci z terenów ROD oraz wysokości opłat z nimi związanych, które zarząd ROD pobiera od działkowców w ramach opłaty śmieciowej.

W przypadku uchwalenia przez radę miasta lub gminy przepisów prawa miejscowego niezgodnych z prawem, zarządy ROD, kolegia prezesów przy wsparciu merytorycznym Okręgów PZD (prawników i radców prawnych) powinni informować  o swoich zastrzeżeniach organ nadzoru (wojewodę albo regionalną izbę obrachunkową), jak również skarżyć takie uchwały do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Krajowy Zarząd PZD

Warszawa, dnia 5 maja 2020 r.

04 maj 2020

Dyżury telefoniczne pracowników biura PZD Okręg Łódzki w Łodzi oraz Krajowej Rady PZD – 04.05.2020 – 08.05.2020

Dyżury telefoniczne - 04.05 - 08.05

Dyżury telefoniczne pracowników merytorycznych biura Krajowej Rady PZD w dniach 4-8 maja 2020

02 maj 2020

Cięcie krzewów ozdobnych kwitnących wiosną

Wiosna w pełni! Kwitną pierwsze wiosenne krzewy upiększając nasze działki. Jak o nie zadbać, by obficie kwitły na rok następny?

Cięcie krzewów ozdobnych to jeden z najważniejszych zabiegów w pielęgnacji tych roślin.

Każdy gatunek czy odmiana ma charakterystyczny sposób wzrostu. Nie zawsze jednak wzrost i rozwój drzewa czy krzewu jest taki, jakiego oczekiwaliśmy. Czasem wynika to z nieprawidłowości we wzroście egzemplarza, który posiadamy.

Zalety wynikające z cięcia krzewów:

  • tworzenie nowych przyrostów,
  • odmładzanie i formowanie- korony są bardziej regularne i zwarte,
  • rośliny wolne od chorób.

U których gatunków tniemy roślinę po kwitnieniu i dlaczego?

Kwiaty pojawiają się na pędach ubiegłorocznych, często przed rozwojem liści. Zatem pąki kwiatowe tworzą się latem do jesieni. Cięcie tych gatunków należy przeprowadzić tuż po przekwitnieniu, skracając pędy o 1/3 do 1/2 ich długości.

 

Najpopularniejsze gatunki, które tniemy po kwitnieniu:

gatunek termin kwitnienia
forsycja pośrednia
(Forsythia × intermedia)
III-IV
złotlin japoński
(Kerria japonica)
IV-V
tawuła wczesna
(Spiraea × arguta)
IV-V
lilak pospolity
(Syringa vulgaris)
V
Jaśminowiec wonny
(Philadelphus coronarius)
V-VI
żylistki
(Deutzia sp.)
V-VI
krzewuszka cudowna
(Weigela florida)
VI-VII
hortensja ogrodowa
(Hydrangea macrophylla)
VI-IX


Postępowanie:
Prace rozpocząć od lustracji krzewu, przeanalizować co należy wyciąć. W pierwszej kolejności należy usunąć wszystkie chore, uszkodzone, krzyżujące się oraz suche pędy. Przy mniejszych pędach posługiwać się sekatorem, a nieco grubsze skracać, bądź wycinać za pomocą piły, pamiętając o nienaruszeniu nadmiernie kory. Cięcie powinno być precyzyjne- na obrączkę. Polega na usunięciu pędu u nasady, stosujemy je, gdy chcemy usunąć cały pęd. Dzięki takiemu cięciu rana zostanie pokryta tkanką kalusową, co uchroni roślinę przed atakiem chorób. Pędy mające kontakt z podłożem skrócić. Należy pamiętać o dobrym doświetlaniu krzewu, dlatego zbędne pędy usunąć.

Pamiętaj!

  • Aby zmniejszyć ryzyko porażenia roślin przez czynniki chorobotwórcze, cięcie wykonuj przy słonecznej i suchej pogodzie.
  • Narzędzia zawsze muszą być czyste i ostre. Gładkie rany goją się szybciej, natomiast czyste narzędzia zabezpieczą rośliny przed przenoszeniem chorób.
  • Miejsce cięcia powinno być oddalone o 0,5–1cm nad zdrowym, dobrze ukształtowanym liściem (pąkiem).
  • Zaleca się wykonywanie cięcia prostopadle do osi pędu, tak by powierzchnia cięcia była jak najmniejsza.
  • Rany powstałe po grubych pędach zabezpieczyć maścią z fungicydem, np. Funaben.

 

 

AP

02 maj 2020

Czas na dalie!

Dalie ogrodowe to byliny nie zimujące w gruncie. Sadzi się je w ogrodzie z początkiem maja (po tzw. zimnych ogrodnikach). Odmiany dalii różnią się między sobą wysokością, typem kwiatostanów oraz barwą. Paleta barw jest szeroka, brak w niej tylko niebieskiego.

Rozróżnia się odmiany o koszyczkach kwiatowych z jednym okółkiem kwiatów języczkowatych (popularne są gównie odmiany karłowe) (fot.1), dalie pomponowe o koszyczkach kulistych (fot. 2) oraz kaktusowe, o kwiatach rurkowato zwiniętych i spiczastych (fot. 3).

 

 

Foto 1


Foto 2


Foto 3

Dalie wymagają gleby bardzo żyznej, przepuszczalnej, ale wilgotnej oraz słonecznego stanowiska. Przed zasadzeniem, należy dokładnie przejrzeć wszystkie karpy czy nie są zaschnięte, uszkodzone, chore, porażone przez pleśń czy zagniwające. Wszystkie nieprawidłowości należy usunąć. Duże karpy warto podzielić na mniejsze, w ten łatwy sposób rozmnożymy nasze kwiaty i będziemy mieć ich więcej. Po podzieleniu, każda nowa część powinna być złożona z kilku bulw z 2-3 widocznymi pąkami na każdej. Przed posadzeniem karpy warto namoczyć przez kilka godzin w wodzie.

Bulwiaste korzenie umieszczamy w dołkach na głębokość 5-10 cm w zależności od wielkości bulwy, tak, aby były swobodnie rozłożone, a suchy ubiegłoroczny pęd wystawał nad powierzchnię. Pędy wysokich odmian dalii należy palikować, aby nie wyłamywał ich wiatr czy ulewny deszcz. Dlatego już w trakcie sadzenia tych odmian przed zasypaniem dołka ziemią należy pamiętać o wbiciu palika, aby potem nie uszkodzić bulwiastych korzeni. Po 2-3 tygodniach powinna się ukazać młoda roślina. Jeśli w tym okresie wystąpi niebezpieczeństwo przymrozków, trzeba koniecznie rośliny zabezpieczyć, np. okryć włókniną.

Agnieszka Przewrocka
Instruktor ds. ogrodnictwa

02 maj 2020

Uchwała Nr 285/2015 Prezydium Krajowej Rady Polskiego Związku Działkowców z dnia 5 listopada 2015 r. w sprawie zasad korzystania z energii elektrycznej w rodzinnych ogrodach działkowych

Uchwała Nr 285/2015 Prezydium Krajowej Rady Polskiego Związku Działkowców z dnia 5 listopada 2015 r.
w sprawie zasad korzystania z energii elektrycznej   w rodzinnych ogrodach działkowych

 

Prezydium Krajowej Rady PZD, działając na podstawie § 134 ust. 2 pkt 6 statutu PZD, postanawia:

Pliki do pobrania:

02 maj 2020

Uchwała Nr 57/2019 Krajowego Zarządu Polskiego Związku Działkowców z dnia 27 lutego 2019 r. w sprawie zasad ustalania i rozliczania opłaty wodnej w rodzinnych ogrodach działkowych

Uchwała Nr 57/2019 Krajowego Zarządu Polskiego Związku Działkowców z dnia 27 lutego 2019 r. w sprawie zasad ustalania i rozliczania opłaty wodnej w rodzinnych ogrodach działkowych (tj)

Krajowy Zarząd PZD działając na podstawie § 134 ust. 2 pkt. 2 statutu PZD, postanawia:

§ 1

1. Wprowadzić zasady ustalania i rozliczania opłaty wodnej w rodzinnych ogrodach działkowych korzystających z wody dostarczanej przez dostawcę zewnętrznego lub pobierających wodę z własnych ujęć.

2. Opłata wodna ma na celu pokrycie kosztów związanych z poborem lub dostarczaniem wody działkowcom, których działki są podłączone do ogrodowej sieci wodociągowej oraz kosztów związanych z ubytkami wody.

§ 2

1. Opłatę wodną uchwala corocznie walne zebranie na zasadach określonych w niniejszej uchwale.

2. Opłatę wodną należy przyjąć w odrębnej uchwale w sprawie opłaty wodnej.

3. Projekt uchwały, o którym mowa w ust. 2 z podaniem terminu wnoszenia opłaty wodnej przygotowuje i przedkłada na walnym zebraniu zarząd ROD.

§ 3

1. Zarząd ROD proponuje wysokość opłaty wodnej na dany rok z uwzględnieniem w szczególności kosztów wynikających z:

  • ubytków wody, w tym:
    • ubytków wody w sieci (różnica między wodomierzami głównymi a sumą wskazań wodomierzy na poszczególnych działkach),
    • ubytków wody z powodu awarii sieci,
    • napełnienia sieci wodą na początku sezonu (wiosna) oraz zrzutu wody na koniec sezonu (jesień),
  • zużycia energii elektrycznej na potrzeby zasilania urządzeń wodnych,
  • dozoru technicznego urządzeń służących do poboru wody,
  • badań jakości wody,
  • amortyzacji urządzeń służących do poboru wody,
  • pozostałych kosztów związanych z poborem wody,
  • zużycia wody według odczytów wskazań wodomierzy na poszczególnych działkach.

2. Wysokość opłaty wodnej ustalana jest na podstawie danych z roku ubiegłego, a w przypadku ROD pobierających wodę z własnych ujęć dodatkowo w oparciu o stawki jednostkowe opłat za usługi wodne wskazane we właściwych przepisach powszechnie obowiązujących, z uwzględnieniem nadwyżek i niedoborów.
3. W przypadku wystąpienia nadwyżki nie można jej przeznaczyć na cele inne niż obniżenie opłaty wodnej w kolejnym roku oraz na nakłady na sieć wodną ogrodową.

4. Opłatę wodną wnoszą działkowcy, których działki podłączone są do sieci ogrodowej, poza przypadkami komisyjnego odłączenia dopływu wody przy udziale przedstawicieli zarządu ROD lub osób przez niego upoważnionych

5. Opłata wodna stanowi iloraz kosztów, o których mowa w § 3 ust. 1 lit a-f niniejszej uchwały i liczby działek użytkowanych przez działkowców, podłączonych do sieci ogrodowej.

6. Opłaty za indywidualne zużycie wody wyliczane są w oparciu o odczyty wodomierzy na poszczególnych działkach.

7. Rozliczenie indywidualnego zużycia wody następuje wg obowiązującej w dacie dokonania płatności przez działkowca:

  • stawki za m 3 wody stosowanej wobec ROD przez dostawcę zewnętrznego - w ROD korzystającym z wody dostarczanej przez dostawcę zewnętrznego.
  • stawki za m 3 wody określanej przez zarząd ROD - w ROD pobierającym wodę z ujęcia własnego.

8. Jeżeli po dacie ustalenia opłaty wodnej przez walne zebranie, stosowana wobec ROD stawka, o której mowa w ust. 7 lit a) uległa podwyższeniu, zarząd ROD może podjąć uchwałę o podwyższeniu opłaty wodnej proporcjonalnie do podwyższenia stawki zastosowanej wobec ROD. Podwyższona opłata wodna nie ma zastosowania do działkowca, który przed podjęciem uchwały uiścił całą opłatę wodną.

9. Stawka, o której mowa w ust. 7 lit b), winna być ustalana w wysokości odpowiadającej szacowanym kosztom dostawy wody ponoszonym przez ROD. Ustalając stawkę, zarząd ROD obowiązany jest uwzględnić wpływy ROD z tytułu opłaty, o której mowa w § 1.

§ 4

1. W uchwale w sprawie opłaty wodnej nie uwzględnia się:

  • kosztów konserwacji sieci, bieżących napraw i usuwania awarii sieci wodociągowej,
  • opłaty za dostawę lub pobór wody przeznaczonej na teren ogólny
    i infrastrukturę ogrodową, o ile umożliwia to funkcjonujący w ROD system opomiarowania,
  • opłaty stałej, o której mowa w ustawie z dnia 20.07.2017 r. Prawo wodne. 2. Opłaty, o których mowa w ust. 1 określa się w uchwale walnego zebrania w sprawie wysokości opłaty ogrodowej i terminu jej wnoszenia. 3. Opłaty, o których mowa w ust. 1 pokrywane są przez wszystkich działkowców, niezależnie od podłączenia działek do sieci ogrodowej.

§ 5

1. Zarząd ROD może przedłożyć do uchwalenia przez walne zebranie uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu korzystania z wody na terenie ROD. 2. Zarząd ROD powinien dążyć do zapewnienia wyposażenia wszystkich działek rodzinnych podłączonych do sieci ogrodowej w podliczniki.

§ 6

1. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. 2. Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała Prezydium Krajowej Rady PZD Nr 350/2015 z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie zasad ustalania i rozliczania opłaty wodnej w rodzinnych ogrodach działkowych.

UZASADNIENIE

W dniu 01.01.2018 r. weszła w życie ustawa z dnia 20.07.2017 r. – Prawo wodne. Ww. ustawą uchylono art. 291 ustawy z dnia 27.04.2001 r. - Prawo ochrony środowiska, zwalniający rodzinne ogrody działkowe z opłat z tytułu poboru wód powierzchniowych i podziemnych na potrzeby nawadniania rodzinnych ogrodów działkowych. Uchylenie ww. przepisu skutkuje obowiązkiem wnoszenia przez rodzinne ogrody działkowe, korzystające z własnych ujęć wody opłat za pobór wód powierzchniowych lub podziemnych.

Opłata za pobór wód składa się z dwóch komponentów: opłaty stałej oraz opłaty zmiennej. Opłata stała ustalana jest na podstawie pozwolenia wodnoprawnego, a na jej wysokość nie wpływa ani fakt dokonywania poboru wody, ani ilość pobieranej wody. O wysokości opłaty stałej decyduje wyłącznie treść pozwolenia wodnoprawnego. Okres rozliczeniowy w przypadku opłaty stałej wynosi 1 rok. Opłata jest płatna w 4 ratach równych do końca miesiąca następującego po upływie każdego kwartału. Opłata zmienna jest opłatą za faktycznie pobraną wodę. Wysokość opłaty zależy od ilości pobranej wody, jej rodzaju oraz przeznaczenia. Okres rozliczeniowy w przypadku opłaty zmiennej
wynosi 1 kwartał.

Wprowadzony ustawą z dnia 20.07.2017 r. Prawo wodne obowiązek ponoszenia przez rodzinne ogrody działkowe opłat za pobór wód oraz zgłaszane przez służby księgowe PZD problemy związane z zaksięgowaniem opłat wnoszonych przez działkowców z tytułu poboru wód z własnych ujęć spowodowało konieczność dostosowania obowiązującej uchwały Prezydium Krajowej Rady PZD Nr z dnia 17.12.2015 r. w sprawie zasad ustalania i rozliczania opłaty wodnej w rodzinnych ogrodach działkowych do zmienionego otoczenia prawnego.

Opisywana niniejszą uchwałą opłata wodna, dzielona proporcjonalnie na działki, które są użytkowane i podłączone do sieci wodociągowej ma na celu nie tylko pokrycie kosztów dostarczenia wody do ogrodu przez dostawcę zewnętrznego (siecią wodną lub wodno-kanalizacyjną), ale również pokrycie kosztów poboru wody z własnych ujęć (określonego w opłacie zmiennej określonej w ustawie z dnia 20.07.2017 r. - Prawo wodne). Do opłaty wodnej nie będzie zaliczać się tej części kosztów dostarczenia lub poboru wody, która będzie przeznaczona na teren ogólny i infrastrukturę ogrodową, o ile umożliwi to funkcjonujący w ROD system opomiarowania oraz ponoszonego niezależnie od zużycia wody kosztu określonego w opłacie stałej. W opłacie wodnej nie będzie się również uwzględniać kosztów konserwacji sieci, bieżących napraw i usuwania awarii sieci wodociągowej.

Z uwagi na okoliczność, że zmianie uległo brzmienie prawie wszystkich jednostek redakcyjnych uchwały Prezydium Krajowej Rady PZD Nr 350/2015 z dnia 17.12.2015 r. - Krajowy Zarząd PZD postanowił uchylić ww. uchwałę i uchwalić nową, odzwierciedlającą zmienioną sytuację prawną ROD w zakresie ponoszenia opłat za pobór wód z własnych ujęć wody.

PREZES

Eugeniusz KONDRACKI

Warszawa, 27 lutego 2019 r

WICEPREZES

Tadeusz JARZĘBAK

Pliki do pobrania: